Inleiding

Heb je zicht op je missie? Ondersteuningsvragen beantwoorden, ondersteuningskracht verbreden, leerlingen volgen, ze begrijpen? Kortom, oog voor het welzijn van je leerlingen?!

Zien! heeft dezelfde missie op het oog; het zichtbaar maken van de onderwijsbehoeften van de leerlingen.

Zien! in het voorgezet onderwijs is een krachtig instrument om de didactische én pedagogische zorg van je leerlingen in beeld te brengen. Zien! ondersteunt in het proces van observeren, begrijpen en handelen. Concrete doelen en handelingssuggesties helpen je als docent om een leerling(en) gericht en planmatig te ondersteunen. Met Zien! wordt de eerstelijnszorg transparant. Er ontstaat een gemeenschappelijke taal in het spreken over onderwijs op maat. Zien! geeft nog beter zicht op je missie; Zien! maakt zichtbaar!

Deze gebruikershandleiding helpt je stap voor stap te begrijpen hoe het proces van signaleren tot en met handelen binnen Zien! functioneert, op individueel niveau en op groepsniveau. We adviseren gebruikers om minstens één keer grondig door de gebruikershandleiding heen te gaan. We adviseren om aan het begin van het schooljaar de instructiekaart afname Zien! onder aandacht van teamleden te brengen. Deze instructiekaart vind je aan het eind van dit document.

1. Starten met Zien!vo

Zien!vo is een webapplicatie. Om gebruik te maken van Zien!vo dien je onderstaande URL te openen in een webbrowser (Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari).

Je komt dan op de inlogpagina.

1.1. Inloggen

De applicatiebeheerder van je instelling heeft een account voor je aangemaakt. Je ontving deze gegevens van je applicatiebeheerder (via e-mail of op een andere wijze).

Loginscherm
Afbeelding 1. Het inlogscherm van Zien!vo

1.2. Welkomstscherm Zien!vo

Op het welkomstscherm zie je de ogen waarmee rechtstreeks naar het onderliggende gedeelte van Zien! gegaan kan worden. De ogen volgen de cursor, net als met Zien! de leerling gevolgd kan worden in zijn of haar ontwikkeling.

Homescherm
Afbeelding 2. Het welkomstscherm van Zien!vo

Het volledige menu bestaat uit de volgende tabbladen en submenu’s:

  • Home (terug naar het welkomstscherm)

  • Vragenlijsten (met daaronder het leerlingzoekscherm)

  • Cockpit (mentorcockpit)

  • Rapporten

  • Nieuws

Onder nieuws vind je de release notes van de software met daarin de nieuwste ontwikkelingen in de applicatie.

Rechts bovenaan in het scherm zie je:

  • Handleiding (met altijd de meest recente handleidingen)

  • Je eigen naam (met de opties: nieuws, wachtwoord wijzigen en uitloggen)

Onderaan elke pagina staan enkele gegevens over de je status in het programma, de instelling en de pagina waar je zit.

Nadat je voor de eerste keer ingelogd bent met het wachtwoord dat uitgereikt is door Zien!vo is het aan te raden om deze te wijzigen naar een wachtwoord dat alleen jij kent (het originele wachtwoord is verzonden via e-mail en dat is niet veilig).

1.3. Wachtwoord wijzigen

Je kunt je wachtwoord wijzigen via het hoofdmenu: rechtsboven  Naam  Wijzig wachtwoord.

zienvo mentor home wijzig wachtwoord dropdown
Afbeelding 3. Locatie van de optie wijzig wachtwoord en uitloggen

Je dient je huidige wachtwoord en het nieuwe wachtwoord in te vullen om dit te wijzigen.

zienvo mentor home wijzig wachtwoord
Afbeelding 4. Wijzigen van wachtwoord

Met de knop Wachtwoord wijzigen wordt het wachtwoord gewijzigd (maar alleen wanneer het huidige wachtwoord klopt).

1.4. Uitloggen

Uitloggen van de applicatie doe je via het hoofdmenu: rechtsboven  Naam  Uitloggen. Je sessie wordt dan direct beëindigd en Zien!vo toont dan het loginscherm.

Indien je de optie Herinner mij had aangevinkt, zou je gebruikersnaam ingevuld moeten zijn en uw instelling geselecteerd.

1.5. Direct vanuit Somtoday naar Zien!vo

Je kunt direct vanuit Somtoday naar Zien!vo gaan door de zogeheten single sign-on mogelijkheid in te schakelen. Je hoeft dan niet meer apart in te loggen in Zien!vo maar kan met één druk op de knop direct vanuit Somtoday naar Zien!vo gaan.

Om dit mogelijk te maken heb je een account in Zien!vo nodig. Dit wordt aangemaakt door de applicatiebeheerder. Daarna dien je je Zien!vo accountgegevens te registreren in Somtoday.

Wanneer je ingelogd bent in Somtoday kun je via Home  Account  Registreer Zien!vo account je gegevens registreren in Somtoday (zie onderstaand screenshot).

somtoday sso homeaccount

Bij het registreren dien je je Zien!vo gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen in onderstaand scherm. Door op de knop Koppelen te drukken worden de accounts in Somtoday en Zien!vo met elkaar gekoppeld.

somtoday sso registreer

Hierna verschijnt er op het home-scherm in Somtoday onderaan een knop om direct naar Zien!vo te gaan, zoals te zien is in onderstaand screenshot.

somtoday sso zienknop

Een druk op die knop brengt je dan meteen in Zien!vo zonder opnieuw te hoeven inloggen.

2. Vragenlijsten

Zien!vo biedt ondersteuning om niet alleen door medewerkers vragenlijsten te laten invullen, maar ook door de leerling zelf en andere personen uit de omgeving van de leerling. Op deze manier krijg je een volledig beeld van de leerling.

Het is mogelijk om de leerling, ouders/verzorgers en overige betrokkenen uit te nodigen voor het invullen van de vragenlijst. Je kan ook de genodigden helpen herinneren om de vragenlijst alsnog in te vullen wanneer dit op zich laat wachten.

Voor het invullen van de vragenlijst door de leerling of door ouders is een account voor de leerling en/of verzorger wanneer ze dit vanuit huis doen. Ze kunnen de vragenlijst ook zonder account invullen op school onder begeleiding van een medewerker.

Om vragenlijsten klaar te zetten of direct in te vullen moet je één of meer leerlingen selecteren. Via het hoofdmenu  Vragenlijst kom je op de pagina voor het selecteren van leerlingen.

Deze pagina bevat de volgende tabs:

Klaarzetten

Vragenlijsten klaarzetten voor betrokkenen of direct invullen als mentor

Herinneren

Herinneringen versturen of de vragenlijst direct laten invullen door de betrokkene

Invullen

Vragenlijsten die aan jou zijn toegekend invullen

Elk van deze tabs behandelen we in de volgende secties.

2.1. Vragenlijsten klaarzetten

Om een vragenlijst direct als mentor in te vullen, of de betrokkenen uit te nodigen om een vragenlijst in te vullen dien je eerst de leerlingen te selecteren.

2.1.1. Leerlingen selecteren

Hieronder is het leerlingzoekscherm (tabblad klaarzetten) afgebeeld. Op deze pagina selecteert de mentor de leerling(en) voor wie hij/zij een vragenlijst wil gaan invullen of klaarzetten.

Klaarzetten
Afbeelding 5. Selecteren van leerlingen voor vragenlijsten in te vullen

Je kunt leerlingen zoeken door middel van leerlingnummer, naam, geboortedatum, leerjaar, mentorgroep of laatste afname. Door op het vergrootglas links onder in het scherm (zoeken) te klikken wordt het filter geselecteerd. Zoek de leerling op in de lijst en selecteer deze vervolgens (= aanvinken).

Je ziet alleen de leerlingen van je eigen mentorgroep(en).

Middels de knoppen onderin zet de mentor een vragenlijst klaar voor de geselecteerde leerling(en) of begint de mentor met het invullen van de vragenlijst voor de geselecteerde leerling(en). Het klaarzetten of invullen van een vragenlijst gaat altijd per leerling. Als er meerdere leerlingen geselecteerd zijn, wordt voor elke leerling een vragenlijst klaargezet of ingevuld.

2.1.2. Vragenlijsten klaarzetten voor betrokkenen

In dit scherm kunnen vragenlijsten klaargezet worden voor medewerkers binnen de instelling, de leerling zelf of de ouders. Daarnaast kunnen ook overige betrokkenen, van wie (nog) geen gegevens in het systeem zitten, via deze weg gevraagd worden om een vragenlijst in te vullen. Voor overige betrokkenen dient er eerst een e-mailadres toegevoegd te worden. De overige betrokkene is iemand die in relatie staat tot de leerling en waarvan input kan verwacht worden die nuttig is in het belang van deze leerling.

De gegevens die in het systeem bekend zijn worden opgezocht en hier getoond.

Klaarzetten
Afbeelding 6. Selecteren van betrokkenen om vragenlijsten voor klaar te zetten

Bovenaan het scherm staat welke leerling het betreft. Middels de knop 'selectie wijzigen' links onderin het scherm ga je terug naar de vorige stap en kan de selectie gewijzigd worden.

Selecteer de persoon/personen voor wie je vragenlijst wil klaarzetten:

  • Medewerkers

  • Leerling

  • Aanleverende school

  • Ouders/verzorgers

  • Overige betrokkene

Wanneer een persoon geen e-mail-icoontje heeft betekent dat deze persoon geen e-mailadres en/of geen account in Zien!vo heeft. Hierdoor kan er geen uitnodiging verzonden worden zodat ze de vragenlijst online kunnen invullen. In dit geval wordt er nog wel een vragenlijst klaargezet, zodat de betrokkene op school de vragenlijst kan invullen, bijvoorbeeld bij een oudergesprek.

Voordat er uitnodigingen verzonden worden krijg je nog de mogelijkheid om te controleren of de geselecteerde personen correct zijn.

Overige betrokkene toevoegen
  1. Klik op overige betrokkene toevoegen.

  2. Vul in: voornaam, voorvoegsel, achternaam, e-mail.

  3. Klik op de knop opslaan.

  4. Je komt terecht in het scherm om de persoon te selecteren. De toegevoegde persoon staat in de lijst van overige betrokkenen.

De toegevoegde overige betrokkene heeft een account nodig. Deze moet door de applicatiebeheerder worden aangemaakt in het systeem.

Wanneer je klaar bent met het selecteren van de personen kan je via Verder naar de controle stap gaan.

Er wordt nu nog niets verzonden.

De volgende stap betreft het uitnodigen van de personen die een vragenlijst moeten invullen en het daadwerkelijk klaarzetten van de vragenlijsten.

2.1.3. Uitnodigingen versturen

Het scherm dat je nu te zien krijgt toont de geselecteerde personen voor wie een vragenlijst klaargezet dient te worden. Enkel de personen met een email-icoontje ontvangen ook een uitnodiging via de email.

Klaarzetten
Afbeelding 7. Bevestigen van betrokkenen om vragenlijsten voor klaar te zetten

Wanneer je op de knop Bevestigen klikt, zullen de vragenlijsten voor alle getoonde personen klaargezet worden, en voor die personen met een e-mailadres en een account zal er een e-mail verzonden worden met daarin de uitnodiging om de vragenlijst in te vullen.

De e-mail die de betrokkene ontvangt:

Geachte heer/mevrouw Jansen,

Er is een vragenlijst voor u klaargezet in Zien!vo met betrekking tot
Kiam Jansen.

De vragenlijst kunt u invullen op de volgende webpagina:
https://start.zienvooronderwijs.nl/ U heeft uw accountgegegevens nodig
om in te loggen. Deze zijn als het goed is al naar u verzonden.

Zien!vo is een expertsysteem voor scholen om de didactische én
pedagogische zorg van de leerlingen in beeld te brengen. Het wordt door
$!leerling.organisatie.naam gebruikt. Door deze vragen te beantwoorden
krijgt het zorgteam van de school een beter beeld van $!leerling.voornaam
om zo de juiste zorg te kunnen bieden.

De vragen zijn genummerd op verschillende categorieën. Indien bepaalde
categorieën niet van toepassing zijn, worden er daarover geen vragen
gesteld. Het is daarom mogelijk dat uw vragenlijst niet start met vraag
1, maar met vraag 6, 10 of 14.

Met vriendelijke groet,

Zien!vo

P.S. Dit bericht is automatisch verzonden en kan niet beantwoord worden.

P.P.S. U ontvangt dit bericht omdat de onderwijsinstelling Demoschool Zien!vo
gebruikt en Ben de Mentor u uitnodigt om een vragenlijst met betrekking tot
Kiam Jansen te beantwoorden. Heeft u vragen hierover, neem dan contact op met
Ben de Mentor (ben.de.mentor@example.com) of met de onderwijsinstelling.

Meer informatie over Zien!vo kunt u vinden op onze website:
http://zienvooronderwijs.nl

Als je voor meerdere leerlingen vragenlijsten wil uitzetten en dus meer leerlingen tegelijkertijd gekozen hebt in de eerste stap, zal je nu doorgaan naar de volgende leerling om de betrokkenen te selecteren en uit te nodigen. Dit herhaalt zich totdat de vragenlijsten klaargezet zijn voor alle geselecteerde leerlingen.

Wanneer je vragenlijsten uitgezet hebt naar de betrokkenen bij de leerlingen (waaronder mogelijk de leerling zelf), kan het zijn dat na verloop van tijd de vragenlijsten nog niet ingevuld zijn. Je kan dan de betrokkenen herinneren aan het invullen van de vragenlijst.

2.2. Overzicht uitgezette vragenlijsten en herinneringen versturen

Onder het tabblad 'herinneren' is zichtbaar welke vragenlijsten er nog ingevuld moeten worden. Je ziet het leerlingnummer, de naam van de leerling, door wie de vragenlijst is uitgezet, wanneer de vragenlijst is uitgezet en welke actie van je verwacht wordt.

Herinneren
Afbeelding 8. Het versturen van herinneringen naar betrokkenen
  • Herinner: Er gaat een herinneringsmail uit met de vraag of de docent / leerling / ouder of overige betrokkene de vragenlijst wil invullen.

  • Invullen: Op deze manier is het bijvoorbeeld mogelijk om een leerling of ouder op school (bijvoorbeeld tijdens een oudergesprek) de vragenlijst in te laten vullen. Hiervoor hoeft de ouder of de leerling geen account in Zien!vo te hebben.

2.2.1. Herinneringsmail versturen naar betrokkenen

Er kan een herinnering gestuurd worden naar de betrokkene, wanneer de vragenlijst na een tijdje nog niet is ingevuld. De herinneringsmail kan enkel gestuurd worden naar die personen die een account hebben (anders kunnen ze niet inloggen om de vragenlijst in te vullen).

  1. Klik op vragenlijst overzicht.

  2. Zoek de betrokkene op.

  3. Klik op herinner in de laatste kolom.

  4. De volgende vraag wordt gesteld: Weet u het zeker? Indien ja, klik ja.

  5. De betrokkene ontvangt de herinneringsmail.

De inhoud van de herinneringsmail is gelijk aan de email van de eerste uitnodiging.

2.3. Vragenlijst overzicht

Onder het tabblad 'invullen' wordt een overzicht getoond van alle vragenlijsten die nog ingevuld moeten worden.

Invullen
Afbeelding 9. Overzicht van klaargezette vragenlijsten die nog ingevuld moeten worden

Je kan de vragenlijst invullen voor een leerling door te klikken op de knop Vragenlijst invullen.

2.4. Vragenlijsten invullen

Bij het invullen van de vragenlijst wordt de lijst met vragen over de leerling getoond.

Er zijn verschillende vragenlijsten in Zien! beschikbaar. De mentor vult een basisvragenlijst in. Deze bestaat uit vragen in de clusters graadmeters, gedrag, leren en veiligheid. Leerlingen, ouders, aanleverende scholen en overige betrokkenen vullen een andere vragenlijst in die afhankelijk van de doelgroep bestaat uit een aantal vragen uit de verschillende clusters.

Afhankelijk van wie de lijst invult worden er verschillende stellingen getoond. Zo is de lijst met stellingen voor de leerling in de ik-vorm geschreven:

  • Ik pak moeilijke dingen goed aan

  • Ik pak moeilijke dingen niet goed aan

De stellingen voor medewerkers zijn geschreven in de derde persoon:

  • De leerling vindt dat hij moeilijke dingen goed aanpakt.

  • De leerling vindt dat hij moeilijke dingen niet goed aanpakt.

Onderstaand scherm toont het scherm voor het invullen van de vragenlijst.

Invullen
Afbeelding 10. Een vragenlijst invullen

Bovenaan het scherm staat welke leerling het betreft.

De basisvragenlijst is een zogenaamde 'slimme vragenlijst' die bestaat uit vier onderdelen (clusters):

  • Cluster A: Graadmeters

  • Cluster B: Gedrag

  • Cluster C: Leren

  • Cluster D: Veiligheid

Een vragenlijst bestaat uit inkortvragen en stellingen.

Een inkortvraag kan beantwoord worden met 'klopt helemaal' of 'klopt een beetje / niet'. Wanneer er 'klopt helemaal' wordt geantwoord, worden de onderliggende stellingen ingeklapt en kan men verder met de volgende inkortvraag. Je gaat bijvoorbeeld van vraag 1 naar vraag 7.

De stellingen bestaan uit een stelling en een tegenstelling. De gebruiker geeft d.m.v. een vierpuntsschaal aan of de stelling of de tegenstelling meer op deze leerling van toepassing is.

Je kan de vragenlijst tussentijds opslaan met de knop Opslaan. Je blijft dan op het vragenlijst invullen scherm. Met Annuleren of Selectie wijzigen verlaat je het invulscherm.

Je kan je opgeslagen, nog niet afgeronde, vragenlijsten weer terugvinden onder de tab Invullen.

Wanneer je alle vragen ingevuld hebt, verandert de knop Opslaan in Afronden.

Let er op dat je ook alle klopt/klopt niet vragen aangevinkt hebt.

Met de knop Afronden kan de lijst opgeslagen worden en ga je naar één van de volgende vier pagina’s:

  1. Cockpit voor de geselecteerde leerling. Op het moment dat er maar één leerling geselecteerd is, kom je terecht in de cockpit van de geselecteerde leerling (zie hoofdstuk 3).

  2. Vragenlijstscherm. Als er meerdere leerlingen geselecteerd zijn en dit is niet de laatste leerling voor wie er een vragenlijst wordt ingevuld, dan kom je weer in ditzelfde scherm terecht. De vragenlijst kan nu ingevuld worden voor de volgende leerling .

  3. Cockpit met hierop alle geselecteerde leerlingen. Als de leerling de laatste uit de lijst is waarvoor een vragenlijst ingevuld wordt, dan kom je in de cockpit terecht waar alle leerlingen in getoond worden waarvoor net een vragenlijst is afgenomen (zie hoofdstuk 3).

Onderaan het scherm staat de knoppenbalk met de mogelijke acties.

Middels de knop Selectie wijzigen in de knoppenbalk onderaan het scherm kan de selectie gewijzigd worden. Middels de knop Annuleren kom je in het scherm overzichtsscherm leerlingen. Verder bestaat de mogelijkheid om de vragenlijst uit te printen met de knop printen.

Zolang er nog geen handelingsplan voor de leerling gemaakt is, kan je de antwoorden aanpassen. Tevens kan een opgeslagen vragenlijst ook worden verwijderd zolang er geen handelingsplan voor gemaakt is.

Acties
Afbeelding 11. De knoppenbalk onderaan de vragenlijst

Zolang er nog geen handelingsplan is opgesteld kan de vragenlijst nog gewijzigd worden. Dit kan door in de cockpit te klikken op het label voor de zorgitems (bijvoorbeeld mentor of docent).

3. Cockpit

In de cockpit worden de uitkomsten van de ingevulde vragenlijsten (afnames) getoond en de aangemaakte handelingsplannen. Hier kan men ook handelingsplannen aanmaken voor een of meerdere leerlingen. Op basis van de calculaties, wordt een aantal ondersteuningsitems aangezet (rode vlakken). De ondersteuningsitems zijn geordend in vier clusters:

  • Graadmeters

  • Leren

  • Gedrag

  • Signaalitems

Er zijn twee verschillende overzichten die de mentoren kunnen raadplegen via de mentorcockpit: Een totaal overzicht van de leerlingen (deze verschijnt automatisch wanneer bovenin in het scherm gekozen wordt voor ‘cockpit’.

zienvo mentor cockpit
Afbeelding 12. De cockpit met het groepsoverzicht voor een mentor
De afbeelding klopt niet 100% aangezien de ondersteuningsitems normaal gesproken 90º gedraaid zijn. Het gereedschap om de afbeeldingen te maken kan hier (nog) niet mee overweg.

Een historisch overzicht van één leerling verschijnt wanneer in de cockpit op de naam van een leerling geklikt wordt.

Je kan ingevulde vragenlijsten inzien door op het label voor de regel te klikken, bijvoorbeeld het label mentor of docent bij de leerling Felle Folmer of Wendi Groen. Handelingsplannen kunnen bekeken worden door op een handelingsplan-pictogram te klikken. De historie van een leerling kan bekeken worden door op de naam van de leerling te klikken.

Wanneer de vragenlijsten zijn afgenomen en de ondersteuningsitems zichtbaar zijn kan een handelingsplan voor de leerling(en) opgesteld worden. Er kunnen zowel individuele handelingsplannen als groepshandelingsplannen worden opgesteld. In paragraaf 3.1 staat hoe een individueel handelingsplan gemaakt kan worden. In paragraaf 3.2 wordt het groepshandelingsplan behandeld.

3.1. Handelingsplannen voor een leerling

Voor het aanmaken van een handelingsplan dient de mentor op een van de vakjes achter mentor afname te klikken. Een rood vak (oplichten ondersteuningsitem) geeft aan dat daar een ondersteuningsbehoefte is voor de betreffende leerling. De mentor kan naar eigen inzicht een ondersteuningsitem kiezen waarvoor hij een handelingsplan aan wil maken.

  • Bekijk de cockpit goed en selecteer een (rood) vak bij de betreffende leerling

  • Je komt terecht in een volgend scherm.

zienvo mentor cockpit handelingsplan stap1
Afbeelding 13. Het selecteren van hoofdoelen en subdoelen voor een handelingsplan

(Bv. Jelle Folmer, ondersteuningsitem 9: impulsbeheersing)

  • Selecteer vervolgens hoofddoelen die aangegeven worden. Hierdoor verschijnen enkele subdoelen.

  • Selecteer een subdoel en klik op verder

NOTE: Naast de mogelijkheid om een subdoel te kiezen, is er ook altijd de mogelijkheid om zelf een plan in te vullen, zonder dat er iets vooraf ingevuld is (KIES: blanco plan invullen).

Je komt dan op het scherm om een handelingsplan op te stellen.

3.1.1. Handelingsplan opstellen

Wanneer je een hoofddoel en subdoel geselecteerd hebt zal ZIEN!VO de daarbij behorende handelingssuggesties gebruiken om het plan vorm te geven.

Dit is een generiek plan dat je zelf nog dient aan te passen naar de specifieke situatie van de leerling(en).
zienvo mentor cockpit handelingsplan stap2
Afbeelding 14. Het opstellen van een nieuw handelingsplan op basis van de hoofd- en subdoelen.

De volgende rubrieken dienen ingevuld te worden.

Invullen titel en einddatum

Het invullen van de titel is verplicht en wordt bepaald door degene die het handelingsplan invult. De einddatum is ook verplicht.

Wijzigen - aanvullen

Het hoofddoel staat bovenin het scherm en kan niet gewijzigd worden. De beschrijving van het doel, de handelingssuggesties en handelingsafspraken worden automatisch weergegeven aan de hand van het gekozen subdoel. Het is mogelijk om dit naar eigen inzicht te wijzigen en aan de specifieke situatie aan te passen.

Notities

Tenslotte is er ruimte om eigen notities te maken over bijvoorbeeld wijze van ondersteuning, gebruik van bepaalde middelen en dergelijke.

Handelingsplan opslaan

Wanneer het gehele handelingsplan is ingevuld klik je op opslaan. Je komt weer terug in de cockpit. Zodra het handelingsplan is opgeslagen kan de vragenlijst niet meer gewijzigd worden. Op het ondersteuningsitem waarvoor een handelingsplan gemaakt is verschijnt een zwart icoontje ‘handelingsplan actief’. Door hier weer op te klikken kom je terug in het handelingsplan en bestaat ook de mogelijkheid om te evalueren. (Zie hiervoor verderop in dit hoofdstuk).

Betekenis icoontjes

De iconen in de cockpit hebben de volgende betekenis:

  • Er is een handelingsplan actief

  • Het handelingsplan is afgerond

  • De einddatum van het handelingsplan is verstreken

3.2. Handelingsplannen voor een groep leerlingen

Wanneer je voor meerdere leerlingen uit de groep één handelingsplan wilt opstellen is dit mogelijk. In deze sectie staat uitgewerkt hoe een groepshandelingsplan in ZIEN! opgesteld kan worden.

  1. Selecteer een aantal leerlingen (aanvinken).

  2. Klik vervolgens op één van de ondersteuningsitems in de regel met het label: ‘Klik om een plan voor de geselecteerde leerlingen te maken’

Verder werkt het maken van het handelingsplan net als bij de individuele leerling. Na het opslaan verschijnt in de cockpit bij iedere geselecteerde leerling waarvoor het groepsplan bedoeld is het icoontje dat er een handelingsplan gemaakt is. Het evalueren van het groepsplan gebeurd dus per leerling individueel.

3.3. Evalueren

Nadat een handelingsplan is ingevuld, kan er een evaluatie aan gekoppeld worden.

In het onderdeel evaluaties kan doormiddel van het invullen van enkele evaluatievragen geëvalueerd worden in hoeverre de gestelde doelen behaald zijn.

  1. Ga naar de cockpit

  2. Klik op het icoon ‘handelingsplan actief’ bij het ondersteuningsitem van de leerling die geëvalueerd moet worden.

  3. Klik rechts onderin op evalueren:

  4. Maak een keuze uit de verschillende evaluaties.

zienvo mentor cockpit handelingsplan evaluatie
Afbeelding 15. Het evalueren van een handelingsplan

Er zijn drie soorten evaluaties:

Eindevaluatie

Door de eindevaluatie in te vullen wordt het handelingsplan afgesloten. Na opslaan kom je in de cockpit. Het icoontje in het ondersteuningsitem is veranderd en geeft aan dat het handelingsplan is afgesloten.

Tussenevaluatie

Hiermee wordt het handelingsplan wel geëvalueerd maar niet afgesloten. Het dient ter indicatie in hoeverre het doel tot nu toe behaald is. Tussenevaluaties kunnen eindeloos uitgevoerd worden.

Tussenevaluatie, deadline verschuiven naar einddatum volgende periode

Hetzelfde als bij tussenevaluatie. De duur van het handelingsplan wordt verlengd.

Het handelingsplan kan na het invullen van de eindevaluatie niet meer bewerkt worden!

Bij de evaluatie van het handelingsplan worden vijf vragen gesteld. Dit zijn de volgende:

  1. In hoeverre is doel gehaald?

  2. In hoeverre vindt de leerling dat het doel is behaald?

  3. In hoeverre vinden de ouder(s)/verzorger(s) dat het doel is behaald?

  4. Moet het plan worden voortgezet?

  5. Komt de leerling in aanmerking voor nader onderzoek?

De vragen, nummer 1 t/m 3, kan de gebruiker beantwoorden middels een vierpuntsschaal, lopend van goed naar slecht. Bij de stellingen, nummer 4 en 5, kan alleen met "ja" of "nee" geantwoord worden. In het witte vak onder de 5 vragen kan een eigen evaluatieverslag geschreven worden.

Aan de rechterkant staat het handelingsplan in beeld om dit te kunnen raadplegen tijdens de evaluatie.

4. Rapporten

In het onderdeel rapporten bestaat de mogelijkheid om rapporten uit te printen. Hierin staan onderdelen uit het handelingsplan en/of de evaluaties. De rapporten komen beschikbaar als PDF-bestand.

zienvo mentor rapportage
Afbeelding 16. Het rapportages scherm

4.1. Handelingsplanrapporten

Selecteer de leerling (of leerlingen) waarvan een rapport gemaakt moet worden en kies volgende.

zienvo mentor rapportage handelingsplan leerlingen
Afbeelding 17. Het selecteren van de leerlingen voor het exporteren van de handelingsplannen

Het is nu mogelijk om te kiezen wat in het rapport moet komen te staan en kies ‘genereer rapport’. Alle onderdelen kunnen afzonderlijk van elkaar gekozen worden. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om van alle geselecteerde leerlingen de handelingsafspraken op één rapport te krijgen.

zienvo mentor rapportage handelingsplan onderdelen
Afbeelding 18. Het selecteren van de onderdelen die geëxporteerd moeten worden

4.2. Kengetallenrapporten

Deze rapportage is alleen beschikbaar voor de zorgmanager.

A. Instructiekaarten Afname Zien!vo

Instructiekaart voor docenten

Aanbeveling met betrekking tot afname:

Voor alle groepen

De vragenlijsten invullen tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie. De periode ervoor kan gebruikt worden om de leerlingen beter te leren kennen/te observeren.

Voor individuele leerlingen

Voor individuele leerlingen kan het interessant zijn om na verloop van enkele maanden de lijst nogmaals af te nemen.

Voor de afname

Voordat begonnen wordt met ZIEN! is het raadzaam om kennis te nemen van de uitgangspunten van handelingsgericht werken. Zie hiervoor: Handelingsgericht werken: een handreiking voor het schoolteam (Noëlle Pameijer, Tanja van Beukering en Sonja de Lange) Uitgever Acco Leuven / Den Haag, ISBN 978-90-334-7599-3

Om de vragenlijst goed te kunnen invullen is het nodig dat je de leerling kent. Kennen wil zeggen dat je weet hoe de leerlingen zich gewoonlijk in allerlei situaties gedragen. Je hebt de leerlingen meegemaakt in vrije en gestructureerde situaties, in situaties die vertrouwd zijn en die onbekend zijn voor hen, in situaties die makkelijk en die moeilijk voor hen waren.

Probeer in de weken tot de herfstvakantie hier een helder beeld van te krijgen. Geef je ogen goed de kost. Gebruik bij het observeren de uitgangspunten van handelingsgericht werken.

Tips
  • Begin met het invullen van vragenlijsten van leerlingen die je het beste kent.

  • Maak gebruik van ervaringen van collega’s. Samen weet je meer van een leerling.

  • Maak gebruik van video interactie begeleiding. Je ziet vaak meer dan in de concrete lessituatie.

De afname

Denk eraan: Het is een ‘slimme vragenlijst’. Wanneer je bij de eerste vraag ‘klopt’ kiest dan zullen er vragen verdwijnen.

Weet wat onder de vier antwoordmogelijkheden verstaan wordt:
<<

Dit klopt niet: De leerling laat het gedrag nooit zien.

<

Dit klopt een beetje: De leerling laat het gedrag te weinig zien, veel minder dan leeftijdgenoten en alleen als de situatie uitnodigt tot het gedrag, bijvoorbeeld op aansporing van de docent.

>

Dit klopt redelijk: De leerling laat het gedrag geregeld zien, net zo vaak als leeftijdsgenoten, maar niet zo vaak wanneer de situatie lastiger wordt of tegenzit.

>>

Dit klopt helemaal: De leerling laat het gedrag vaak zien, vaker dan leeftijdsgenoten, namelijk ook als de situatie daar niet direct toe uitnodigt.

Wat als ik bepaald gedrag nog nooit geobserveerd heb?

Je baseert dan je oordeel op hoe je de leerling kent. Het kan ook zijn dat je tijdens het invullen moet constateren: Ik ken deze leerling nog niet zo goed. Dan heeft invullen geen zin natuurlijk! Dan zul je eerst moeten observeren.

Goed lezen bij de doorvraaglijsten!

Het kan zijn dat naar aanleiding van de vragenlijst een doorvraaglijst verschijnt. Lees de uitspraken goed door voor je een keuze maakt.

Kruip minimaal één keer helemaal door de handleiding!

Instructiekaart voor Leerling, Ouders en Overige betrokkenen

Weet wat onder de vier antwoordmogelijkheden verstaan wordt:

<<

Dit klopt niet: De leerling laat het gedrag nooit zien.

<

Dit klopt een beetje: De leerling laat het gedrag te weinig zien, veel minder dan leeftijdgenoten en alleen als de situatie uitnodigt tot het gedrag, bijvoorbeeld op aansporing van de docent.

>

Dit klopt redelijk: De leerling laat het gedrag geregeld zien, net zo vaak als leeftijdsgenoten, maar niet zo vaak wanneer de situatie lastiger wordt of tegenzit.

>>

Dit klopt helemaal: De leerling laat het gedrag vaak zien, vaker dan leeftijdsgenoten, namelijk ook als de situatie daar niet direct toe uitnodigt.